texts

„Machines versus Robots“, lecture manuscript, conference Artificial Creativity, Medea, School of Arts and Communication, Malmö University, Sweden, 19 November 2020.

„Optical Calculus“, lecture manuscript, conference Images Beyond Control, FAMU, Prague, 6 November 2020.

„Rückkehr zum Immateriellen? Zur Ausstellung Les Immatériaux (1985)“, Springerin (Wien), 02/2020.

„Inordinate Images. On the machine aesthetics of AI-based art.“ In: ESPACE art actuel, No. 124, Montreal, Winter 2020.

„Names and Myths of Technologies“, lecture manuscript, Ars Electronica 2019, European Forum for Digital Humanism, panel: Bias Research, Linz, 8 September 2019.

„Scratching the Sky: Five Footnotes to Marko Peljhan’s Here we go again . . . SYSTEM 317.“ In Marko Peljhan: Here we go again . . . SYSTEM 317, edited by Igor Španjol. Pavilion of the Republic of Slovenia at the 58th Biennale di Venezia. Ljubljana: Moderna galerija, 2019, S. 17-32.

„Seiko Mikami in Europe“. In Jung-Yeon Ma, Tomoya Watanabe (eds.): Seiko Mikami: A Critical Reader. Tokyo: NTT Publishing, 2019, p. 74-92.

„The Machine as Artist as Myth“. In: Arts (mdpi), 2019, Vol. 8, special issue „The Machine as Artist“.

„The Machine as Myth“, lecture manuscript, conference EVAC18, Politics of the Machine, Tuesday 15 May 2018, Aalborg University Campus, Copenhagen

„‚Indisziplinär‘ und ‚unterbelichtet‘: Die Ausstellung Les Immatériaux und die Kunstwissenschaft“, Vortragsmanuskript, 25. April 2018, Leuphana Universität Lüneburg.

Zur postdigitalen Aesthetik der „Post-Internet Art“. (Manuskript des Habilitationsvortrags, Leuphana Universität, Lüneburg, Fakultät Kulturwissenschaften, 30. November 2017)

Revisiting the Network of „Les Immateriaux“. The Exhibition as Manifestation and Interdisciplinary Research Platform. In: Oliver Grau (ed.): Museum and Archive on the Move. Changing Cultural Institutions in the Digital Era. Berlin: de Gruyter, 2017.

„Images of Anonymity.“ Ephemera, 2017

Machines Humans Robots. In: Dominik Landwehr (ed.): Machines & Robots. Edition Digital Culture 5. Zürich: Chr. Merian Verlag, 2018. (deutsche Version, Maschinen Menschen Roboter)

Media Faktura. On some Technical Conditions of Image-Making in Art. In: Artifact, Vol. IV, No. 1, 2017, p. 7.1-7.10.

Postmedia Discourses. A Working Paper (2013). In: Unneeded Texts, Vol.2, Porto, i2ADS, 2018 (forthcoming).

Empathy Mimicry. On the Series „Other People’s feelings are also my own“ by Markus Hansen. In: Markus Hansen: Other people’s words about Markus Hansen’s Other People’s Feelings…, no pag. London: Happy House Books, 2015.

Körperkapseln. Spekulationen über die Medialität des Gehäuses. In: Christina Bartz, Timo Kaerlein, Monique Miggelbrink u.a. (Hg.): Gehäuse: Mediale Einkapselungen. Paderborn: Fink 2019 (Schriftenreihe des Graduiertenkollegs „Automatismen“), S. 137–147. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/3963

Four Scenarios for Extended and Encapsulated Bodies. Talk for the symposium: The Science of Stelarc, at the School of Design and Art, Curtin University, Perth (Australia), 19 June 2013.

„Letatlin“ und andere utopische Flugapparate in der Kunst des 20. Jahrhunderts. Sechs Marginalien. (Vortragsmanuskript, Basel, Tinguely Museum, September 2012; publiziert in leicht gekürzter Fassung als: „Der Schwerkraft entkommen. Letatlin und andere utopische Flugapparate in der Kunst des 20. Jahrhunderts – fünf Marginalien.“ In: Museum Tinguely (Hg.): Tatlin – neue Kunst für eine neue Welt. Internationales Symposium. Basel, 2013, S. 84-87; russ. Fassung S. 188-191; engl. Fassung, Escaping Gravity, S. 291-295.)

Machining Perception: On the Work of Seiko Mikami. In: H. Leopoldseder, G. Stocker, Chr. Schöpf: The Big Picture. Ars Electronica 2012. Ostfildern: Hatje Cantz, 2012, p. 56.

Konzept, Experiment und Produktion. Wo Medienkunst entsteht. In: Sabine Himmelsbach (ed): Produced @. 10 Jahre Stipendium für Medienkunst am Edith-Russ-Haus für Medienkunst, Oldenburg. Frankfurt/M.: Revolver, 2011 (Engl. version: Concept, Experiment and Production. The Sites of Making Media Art)

50 Wege, die Medienkunst (nicht mehr) zu fördern. In: Aurelia Müller u.a. (eds): Sitemapping. Das Medienkunstprogramm des Bundesamtes für Kultur. Ausstellungskatalog. Shedhalle Zürich, 2011 (Engl. version: 50 ways of (no longer) funding Media Art)

action, en passant. In: A. Broeckmann, Knowbotic Research (eds.): Opaque Presence. Manual of Latent Visibility. Berlin, Zurich: diaphanes, 2010

Ein Fussabdruck im Schlamm. Anmerkungen zur Geschwindigkeitskultur im 20. Jahrhundert. In: Katrin Bucher (ed.): Catch Me! Geschwindigkeit fassen. Ausstellungskatalog Kunsthaus Graz, 2010 (Engl. version here: A Footprint in the Sludge)

Sieben Exkurse zu den medialen Künsten. In: Departement Kunst & Medien (eds.): Mediale Künste Zürich. 13 Positionen. Zürich: Scheidegger & Spiess, 2008, p. 65-71 (Seven Essays in English transl. p. 73-78)

Intimate Publics. Memory, Performance, and Spectacle in Urban Environments. Lecture manuscript, conf. Urban Screens Melbourne 2008, keynote on 4 Oct. 2008

Fragmentary Affinities – Art Beyond the Media. In: cat. 5th media_city seoul, Media Art Biennial, Seoul Museum of Art, 2008.

Deep Screen – Art in Digital Culture. An Introduction. In: cat. Deep Screen, Stedelijk Museum Amsterdam, 2008 (Deep Screen nederlandse versie, vertaling door Arie Altena)

Maschine PAIK Medium. Einige Resonanzen zwischen Nam June Paik und Marshall McLuhan. In: Martina Leeker et al. (eds.): Re-Reading McLuhan. Bielefeld: transcript, 2008

Software Art Aesthetics. In: Mono, No. 1, Ed. FBAUP Porto, Juli 2007, p. 158-167 (fr. Version in: David-Olivier Lartigaud (ed.): ART ++. Paris: Éditions HYX, 2011; Exz. italienisch in: Kat. Maurizio Bolognini, Stanza 11. Arezzo: NAG Contemporary, 2009, n.p.)

Tonkopf – Bildkopf – Brustbild. In: Nam June Paik – There is no rewind button for life. Eine Dokumentation der Hommage für Nam June Paik in der Kunsthalle Bremen vom 25. März 2006. Eds. W. Herzogenrath u A. Kreul. Köln: DuMont, 2007

Image, Process, Performance, Machine. Aspects of a Machinic Aesthetics. In: Oliver Grau (ed.): Media Art Histories. Cambridge/Mass.: MIT Press, 2007 (also in a Brazilian edition)

The Naked Bandit in the Theatre of Visibilities. Control, Attention and Performance in Recent Projects by Knowbotic Research. Cat. Skuc Gallery, Ljubljana, 2006, p.11-17

Ausweitung der Öffentlichkeitszone. In: Cat. PubliCity, Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg, 2006, p.22-25

Playing Wild. In: Sarai Reader 6, ‚Turbulence‘. New Delhi, 2006, p. 150-159

Public Production: Constructing the Public Sphere. In: Piotr Krajewski, Violetta Kutlubasis-Krajewska (eds.): From Monument to Market. Wroclaw: WRO Center, 2005 (the English and Polish versions of the text as well as the videos the text discusses are available online)

Neuralgic: 90 Days to Shake the World. (mit Stefan Riekeles). In: TRACER – Six Curators on Art in Rotterdam. Rotterdam: TENT. / Witte de With, 2004, p.20-27

Über das Festival. Aus: Bandbreite. Medien zwischen Kunst und Politik. A. Broeckmann, R. Frieling (Hg.). Berlin: Kadmos, 2004 (engl. About the Festival. Linz, 2006)

transmediale: digitale Bildkultur. (Vortragsmanuskript, FH Krefeld, 28. April 2004)

Reseau/Resonance – Connective processes and artistic practice. In: Leonardo, Vol. 37, No. 4, p.281-284, 2004 (repr. in: Xchange Reader 4, Media Architecture, Riga 2003, p. 300-310; and in: Annick Bureaud, Mario Costa (eds): ArtMedia 8 – Actes. Paris, Salerno)

Konnektive entwerfen! Minoritäre Medien und vernetzte Kunstpraxis. In: Stefan Münker/Alexander Roesler: Internet-Praxis. Frankfurt/M.: Suhrkamp, 2002

Public Spheres and Network Interfaces. In: Rafael Lozano-Hemmer: Vectorial Elevation, Relational Architecture No. 4. Mexico City: Conaculta, 2000, p.165-181 (repr. in: Steve Graham (ed): ‚Cybercities Reader‘. London: Routledge, 2004)

Wirksamkeit und konnektives Handeln. Zu den translokalen Konstruktionen von Knowbotic Research + cF. In: Heute ist Morgen. Über die Zukunft von Erfahrung und Konstruktion (M. Erlhoff, H. U. Reck, eds.) Bundeskunsthalle Bonn, 2000

Minor Media – Heterogenic Machines. Notes on Felix Guattari’s conceptions of art and new media. In: Acoustic Space 2, E-Lab, Riga 1999, p. 78-82. (latv. ibid., p. 83-87; nl.: ‚Minoritaire media – heterogene machines.‘ In: Oosterling/Thissen (eds.): Chaos ex machina. Rotterdam, 1999; fr.: ‚Médias mineurs – Machines hétérogènes.‘ In: Chimères No.42, Printemps 2001, p. 113-22)

Are you online? Presence and Participation in Network Art. In: cat. Ars Electronica Festival, Linz/A 1998 (repr. in: T. Druckrey (ed.): Facing the Future. Cambridge/MA: MIT Press, 1999)

Erste Einträge zur Fettnapfkunde (mit Sandra Kuttner). In: Kat. Vergessen. Wien / St. Veit, 1998

Maschinische Ästhetik und Cyborg-Werden. Vortrag, Berlin, Mai 1997

Kleine östliche Mediennormalitaet (mit Inke Arns) (engl. „Minor Media Normality in the East“, in: Nettime (eds.): ZKP4. Ljubljana, 1997)

Aesthetics of Heterogenesis. 1996

Next 5 Minutes: Tactical Media. Some Points of Departure. First half of the text published in: ZKP 1, Next 5 Minutes edition, Amsterdam 1995. Fully published on: http://www.tacticalmediafiles.net/article.jsp?objectnumber=37894

A Visual Ecomomy of Individuals. The Use of Portrait Photography in the Human Sciences in the 19th Century. (PhD Thesis, University of East Anglia, Norwich/UK, 1995) (PDF-version)

edited:

Media Art Undone. A Debate on Art and Media at transmediale.07 Edited together with Valeska Bührer. Berlin, 2007 (online publication only)

Media Art Funding Survey (2011) (online publication only)